Rodzaje hamulców rowerowych. Jakie wybrać?

Autor
hamulce w rowerze

Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy rower powinien być wyposażony w co najmniej jeden sprawnie działający hamulec. Każdy rowerzysta musi być w stanie sprawnie i szybko się zatrzymać. W sprzedawanych obecnie rowerach spotykamy jednak różne rodzaje hamulców. Przed zakupem nowego jednośladu zastanówmy się więc, jakie hamulce w rowerze najlepiej sprawdzą się w czasie planowanego przez nas rodzaju aktywności.

Hamulce w rowerze

Większość hamulców rowerowych jest obecnie uruchamianych za pomocą dźwigni zamontowanej przy kierownicy. Ze względu na zastosowane mechanizmy spowalniania jazdy możemy jednak wyróżnić kilka rodzajów hamulców, dostosowanych do różnych typów rowerów. W inny zestaw hamowania będą więc wyposażone rowery miejskie, w inny te przeznaczone do wyczynowego kolarstwa.

Hamulce V-brake

To szczękowe hamulce. W rowerze uruchamiają się po naciśnięciu dźwigni, kiedy klocki przymocowane do szczęk trą o obręcz koła. Jeszcze niedawno były stosowane w większości jednośladów. Pozostają popularne w rowerach miejskich czy MTB, są jednak zupełnie nieobecne w zjazdowych i szosowych. Proste w regulacji, dają możliwość stosunkowo łatwej naprawy w wypadku awarii. W czasie deszczu lub intensywnego hamowania ich jakość jednak spada.

Hamulce rowerowe tarczowe

Działają dzięki tarczy przymocowanej do piasty koła. Wchodzi ona w skład zacisku hamulcowego z klockami, które trą o tarczę, powodując hamowanie. Hamulce rowerowe tarczowe dzielą się na mechaniczne i hydrauliczne. W przypadku tych pierwszych hamulce uruchamiają się za pośrednictwem stalowej linki, w hydraulicznych – poprzez płyn hamulcowy. W ostatnich latach hamulce rowerowe tarczowe zyskują sobie coraz większą popularność, zdominowały przede wszystkim rynek rowerów górskich. Minusy? Kiedy zepsują się w czasie jazdy, nie da się ich samodzielnie naprawić.

Hamulce szosowe Dual-Pivot

Działają w podobny sposób, co hamulce V-Brake, są jednak montowane centralnie, nad kołem. Zwykle wchodzą w skład wyposażenia rowerów szosowych – są lżejsze i mają bardziej aerodynamiczną budowę. Są jednak bardziej skomplikowane niż hamulce V-brake, trudniej więc je naprawić w przypadku awarii na trasie.

Hamulce rolkowe

Ten rodzaj hamowania opiera się na rolkach, które znajdują się we wnętrzu bębna. Po naciśnięciu dźwigni hamowania rolki naciskają na jego powierzchnię. Stanowią szczelnie zamkniętą konstrukcję odporną na niesprzyjające warunki atmosferyczne i zabrudzenia. Hamulce rolkowe najczęściej występują w rowerach miejskich. Nie nadają się do długich zjazdów, są bowiem mocno narażone na przegrzanie.

Hamulce torpedo

W ich przypadku nie ma dźwigni przy kierownicy. Hamulec uruchamia się poprzez naciśnięcie pedałów w kierunku przeciwnym do jazdy. To rozwiązanie często występuje w rowerach dziecięcych lub miejskich, zwykle pozbawionych przerzutek. Hamulce torpedo nie sprawdzają się jednak najlepiej przy dużych prędkościach.

A jak radzić sobie w razie problemów z rowerem? Czasami przyda się umiejętność łączenia stali nierdzewnej. Więcej dowiesz się z kolejnego artykułu: Spawanie stali nierdzewnej. Jak wybrać prawidłową metodę?

5/5 - (4 votes)
Kategorie artykułu:
Rowery i akcesoria

Komentarze

Comments are closed.