Kiedy oglądamy filmy i seriale, zwykle zwracamy uwagę przede wszystkim na efektowne zdjęcia, dialogi i zwroty akcji. Słuchając piosenek skupiamy się z kolei na ich melodii oraz głównym przesłaniu. Tymczasem w tle popularnych utworów popkultury czasami znajdują się szczegóły, które później na trwałe zapisują się w świadomości odbiorców. Zdarza się, że użycie w filmie konkretnych butów, ubrań czy gadżetów zapewnia im wielki rozgłos i napędza sprzedaż. Czasami takim elementem mogą być również plecaki – szkolne, turystyczne czy wyjątkowo oryginalne. Niektórzy tak doceniali ich walory, że nawet postanowili wybudować plecakowi pomnik. Przybliżymy historię kilku najsłynniejszych plecaków popkultury.
Filmowe historie z plecakiem w tle
Plecaki mogą odgrywać w filmach różną rolę. Zazwyczaj są tylko ciekawym dodatkiem do stroju kinowych gwiazd, ale czasami bywają niezwykle istotnym elementem wyposażenia. Mogą nawet przydać się samemu Jamesowi Bondowi. To właśnie za sprawą agenta 007 do historii przeszedł plecak… odrzutowy. Taki gadżet pojawił się w czwartym filmie poświęconym Bondowi – “Operacji Piorun” z 1965 roku w reżyserii Terence’a Younga. W postać najsłynniejszego brytyjskiego agenta wcielił się wówczas Sean Connery, a odrzutowy plecak pomógł mu wznieść się w przestworza. Ten gadżet stał się jednym z najbardziej znanych wynalazków dostarczanych Bondowi przez Q i jeszcze nieraz ratował bohatera z opresji. O takim plecaku z pewnością marzą wszyscy chłopcy, którzy na co dzień chodzą do szkoły z plecakami Coolpack.
Czy plecaki na kółkach to rozwiązanie wyłącznie dla pierwszaków? Odpowiedź znajdziesz w naszym artykule!
Innym rodzajem bagażu, który mógł wpaść w oko kinomanom, była niezwykła torba Nike z filmu “Powrót do przyszłości”. Hit z 1985 roku wykreował między innymi nowe modele butów amerykańskiego koncernu, ale w jednej ze scen pojawiła się też wyjątkowa torba. Doktor wręczył ją Marty’emu McFly’owi, kiedy chciał, by ten ubrał się w sposób odpowiedni do czasów, w których się znalazł. Zaskakiwać mógł przede wszystkim wygląd przedmiotu – torba Nike posiadała bowiem cylindryczny kształt. Jak się okazało, ta wizja przyszłości nie była specjalnie trafna, bo mimo upływu 35 lat na ulicach takich toreb raczej się nie widuje.
Plecak w reklamie
Producenci plecaków starają się zwykle dotrzeć do jak największej rzeszy odbiorców. Bez względu na to, czy sprzedają plecaki na kółkach, czy modne dodatki do wieczorowego stroju, często decydują się na reklamę w środkach masowego przekazu lub kampanie outdoorowe. Z tego powodu w internecie czy telewizji można nieraz zauważyć reklamy gadżetów kierowanych do dzieci, wśród których plecaki z postaciami z bajek zajmują zwykle ważne miejsce.
Czasami reklamodawcy chcą jednak zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów w bardziej oryginalny sposób niż klasyczne reklamy. Na odważny przekaz w 2017 roku zdecydowała się sieć sprzedaży Answear.com. Za sprawą jej pomysłu wiele osób zwróciło uwagę na czarny, prosty, ozdobiony kilkoma naszywkami plecak, który został użyty w kampanii promującej ubrania dla kobiet. Stało się tak, ponieważ na jednej z wersji plakatów centralne miejsce zajęła modelka odwrócona tyłem do odbiorcy reklamy, ubrana jedynie w opisany plecak. Zdjęcie wywołało kontrowersje, którymi zajęła się Komisja Etyki Reklamy. Jej opinia była negatywna – wizerunek kobiety uznano za nieobyczajny, a reklama miała stanowić zagrożenie dla rozwoju dzieci.
Szukasz informacji o plecakach? Zajrzyj na http://dzieciswiat.pl/!
O plecaku w piosence
Skoro plecaki mogą szokować w reklamach i wzbudzać spore zainteresowanie w filmach, nic dziwnego, że pojawiają się w piosenkach. Najwięcej odniesień do tego przedmiotu znajdziemy w piosenkach turystycznych. Łatwo znaleźć je na przykład w tekstach “Wolnej Grupy Bukowina”. W jej piosenkach można usłyszeć między innymi o tym, że bieszczadzkie anioły noszą w plecaku skrzydła, a najlepiej wędruje się ze starym plecakiem. W utworze “Zgubione marzenia” rozbrzmiewa nawet zapewnienie, że z takim ekwipunkiem można powędrować aż do słońca.
Najsłynniejszy plecak polskiej piosenki należy jednak chyba do żołnierza. A konkretnie – bohatera utworu “Serce w plecaku”. To lekka, patriotyczna piosenka, którą zna niemal każdy Polak. Jej bohater idzie na wojnę z sercem w plecaku, które wyrwało się z młodej piersi jego ukochanej. To między innymi dzięki tej piosence żołnierski plecak na stałe związał się w polskiej tradycji i kulturze z drugą wojną światową oraz obrazem dzielnego młodzieńca, który walczy z poświęceniem o wolność ojczyzny mimo przeciwności losu.
Plecak na pomniku
W mniej patetyczne tony uderzyli pomysłodawcy pomnika, który stoi na dziedzińcu Wydziału Geografii Uniwersytetu Lwowskiego. Zdecydowanie bliższe były im piesze wędrówki i dzika przyroda w okolicach Gorlic, Lwowa czy innych karpackich miejscowości. Pomnik, który stanął w ukraińskim mieście w 2012 roku, jest prawdopodobnie jedynym na świecie plecakiem umieszczonym na kamiennym cokole. Wykonana z kutego żelaza rzeźba to realistyczne odwzorowanie turystycznego plecaka o wielkości metra. Są do niego przytroczone atrybuty turysty, między innymi buty i namiot. Cały pomnik ma 180 centymetrów wysokości. Według zamysłu twórców ma przedstawiać Lwów jako miasto turystyczne, a do tego łączyć wszystkich podróżników.