Mijają wieki, a producenci i sprzedawcy wciąż próbują nowych sposobów na dotarcie do klientów. Dziś konkurencja jest wyjątkowo duża, wiele osób sięga więc po coraz bardziej nowatorskie rozwiązania. Rozwój internetu i mediów społecznościowych mocno zmieniły rynek. Mimo wszystko powiedzenie, wedle którego reklama jest dźwignią handlu, nie traci na wartości. Na polskich ulicach wciąż widzimy więc różne rodzaje reklamy zewnętrznej, zwykle będące częścią kampanii outdoorowych. Jakie formy obecnie przyjmuje taka reklama? Katowice czy Lublin, najskuteczniejsze i najbardziej popularne pomysły wszędzie znajdują zastosowanie. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Outdoor, reklama zewnętrzna – podstawowe informacje
Reklama zewnętrzna, której wyrazem są dziś między innymi bilbordy reklamowe, jest jedną z najstarszych form promocji towarów i usług. Napisy na murach i sklepach, które miały zachęcać klientów do zakupu, pojawiały się już w starożytności. Takie reklamy znaleziono między innymi w Pompejach, włoskim mieście zniszczonym przez wybuch wulkanu – reklamy przetrwały pod gruzami dwa tysiące lat.
Współcześnie reklamę zewnętrzną określa się często mianem reklamy “out of home”, czyli “poza domem”. Jej zadaniem jest dotarcie do odbiorcy właśnie wtedy, gdy przebywa on poza miejscem zamieszkania. Taka reklama jest dziś projektowana między innymi z wykorzystaniem nowoczesnych nośników i przybiera wiele form.
Najpopularniejsze formy reklamy w kampaniach outdoorowych
Największym uznaniem reklamodawców cieszy się kilka nośników. Niektóre z powodzeniem można umieścić w przestrzeni miejskiej, inne w otwartych terenach. Część z nich jest także bardziej uniwersalna.
Billboardy
To forma promocji, którą śmiało można już określić mianem klasycznej. Pod tym pojęciem kryją się dziś bowiem tablice reklamowe, zwykle umieszczane na specjalnym podwyższeniu, ewentualnie na ścianach budynków. Często posiadają także oświetlenie, które umożliwia odczytanie reklamy nawet po zmroku. Billboardy są zdecydowanie najbardziej rozpoznawalną formą współczesnej reklamy zewnętrznej, trudno wyobrazić sobie bez nich jakąkolwiek większą kampanię.
Citylighty
Citylight jest jednym z bardziej nowoczesnych nośników używanych w kampaniach outdoorowych. Można go uznać za jedną z wersji tablicy ogłoszeniowej. Plakaty z reklamą, zwykle zdecydowanie mniejsze od billboardów, są wieszane za szybą z tworzywa sztucznego. Dzięki oświetleniu są dobrze widoczne przez całą dobę. Często są umieszczane w przestrzeni publicznej, na przykład na przystankach autobusowych czy w przejściach podziemnych, ale także w pasażach handlowych i na parkingach. Można je więc wykorzystywać również tam, gdzie nie ma możliwości postawienia billboardu.
Reklama wielkoformatowa
Reklamodawcy, którzy dysponują sporymi środkami, często sięgają również po reklamę wielkoformatową. To duże płachty o powierzchni przekraczającej 100 metrów kwadratowych. Mogą być wykonane z winylu lub specjalnej siatki, która jest rozkładana najczęściej na ścianach dużych budynków – bywają nimi bloki mieszkalne, hotele lub nieużywane aktualnie budowle.
Neon
Neony spotyka się zazwyczaj jedynie w dużych miastach, mogą być więc uzupełnieniem tylko niektórych kampanii outdoorowych. Ta forma reklamy bazuje jedynie na warstwie słownej – to wyświetlany napis, najczęściej w jaskrawym kolorze.