Konkurencja dla TikToka? Kilka słów o nowej funkcji Instagram Reels

Autor
instagram reels

TikTok, a dawniej Musical.ly, to obecnie bardzo popularna aplikacja głównie wśród nastolatków i ludzi młodych. Służy do tworzenia różnego rodzaju krótkich filmików w formie teledysku, skeczu, lip sync, choreografii tanecznej lub po prostu zabawnych treści. Najważniejsze, aby nagranie przyciągało jak największą widownię. Aplikację określa się jako połączenie Snapchata i Spotify. Ma ona już 2 miliardy pobrań na świecie. W wyniku rosnącej popularności tej stosunkowo nowej aplikacji, konkurencja postanowiła wyjść krok naprzód i dodawać nowe funkcje do swoich produktów. Czy potencjał i popularność TikToka zostaną zachwiane choćby przez Instagram? Już od przynajmniej roku w mediach krąży informacja na temat wprowadzenia tej nowej funkcji nazwanej przez producenta Reels.

Nowa funkcja Instagrama

Instagram Reels – co to?

instagram reels co to
Źródło: https://therumorist.com/news/instagram-launches-instagram-reels-a-tiktok-like-feature/

Nowa funkcja Instagram Reels opiera się na podobnym mechanizmie co TikTok, czyli publikacji 15-sekundowych, komediowych filmików. Właściciele Instagrama zapowiadają, że pojawi się ona już na początku sierpnia tego roku w USA. Obecnie jest testowana w Brazylii, Francji i Niemczech. Wybór Brazylii jako pierwszego kraju, gdzie poddawano próbie Reels, nie jest przypadkowy. Wynika on z faktu, że wielu Brazylijczyków posiada Instagrama i aktywnie z niego korzysta. To środowisko z bogatą kultura muzyczną i dużą liczbą aspirujących internetowych twórców. Niedawno swoją premierę aplikacja miała też w Indiach, gdzie TikTok, jako jedna z chińskich firm, został zablokowany na ten rynek. Władze Stanów Zjednoczonych również rozważają zbanowanie aplikacji w swoim kraju. Oficjalnym powodem podawanym do opinii publicznej jest obawa o dane użytkowników, szczególnie tych, którzy pracują na wysokich stanowiskach. Jeśli blokada zostanie wprowadzona, to aplikacja straci 70 milionów użytkowników. To już kolejna blokada technologiczna w kierunku Chin ze strony USA. Firma Huawei została pozbawiona możliwości korzystania z usług Googla na swoich urządzeniach. Instagram przewiduje udostępnienie aplikacji na inne kraje, mówi się aż o 50 państwach, jednak nie podano, o jakie chodzi.

Co ciekawe, to nie jedyna próba właścicieli Facebooka i Instagrama w zastosowaniu schematu działania TikToka. Pierwszym tego typu eksperymentem, który się nie przyjął, była aplikacja Lasso uruchomiona w 2018 roku. 10 lipca tego roku przestała ona działać z powodu małej liczby pobrań, bo było to tylko 600 tysięcy. Teraz firma Marka Zuckerberga skupia całą swoją energię na Reels.

Zobacz też: Konto biznesowe i konto dla twórców na Instagramie. Różnice i przeznaczenie

Konkurencja nie śpi

Powstają również inne podobne aplikacje do TikToka np. Byte, jednak nie mają one na ten moment dużej siły przebicia na rynku. Inne popularne media społecznościowe, takie jak Snapchat czy YouTube również testują podobne funkcje na swoim podwórku. Jednak jeszcze żadna z nich nie ujrzała do tej pory światła dziennego.

Jak to działa?

Reels to trochę inny rodzaj stories z opcją dodania muzyki z dołączonej, licencjonowanej biblioteki, ale i z zewnątrz. Aplikacja będzie zawierać też pewne elementy montażu np. cięcia, zmianę prędkości nagrywania, filtry AR czy przejścia. Na ten moment efekty i dodatki są oceniane przez użytkowników jako mniej atrakcyjne od tych dostępnych u konkurencji. Z pewnością w przyszłości ta płaszczyzna zostanie udoskonalona, tak jak było to w przypadku story, gdzie na początku filtry nie dorównywały tym ze Snapchata.

Nowa rolka Reels pojawi się między super-zoomem, boomerangiem, na żywo i innymi opcjami. Filmiki będzie można komentować, polubić, a także sprawdzić, skąd jest ścieżka dźwiękowa. W aplikacji pojawi się dodatkowa zakładka prezentująca Reels w jednym miejscu. Wybierając Reels i naciskając okręg na ekranie, rozpoczniemy nagrywanie. Materiał zostanie pocięty na 15-sekundowe odcinki czasu.

IG Reels pozwoli na nagrywanie lip sync, czyli dostosowywania ruchu ust i zachowania pod podkład dźwiękowy, np. fragment wystąpienia kabaretowego. Atrakcyjność kontentu wspomogą również efekty specjalne i filtry. Gotowe filmy można dodać do relacji, wysłać komuś albo umieścić w specjalnie przeznaczonej do tego karcie. Dodatkowo w opcji Szukaj pojawi się zakładka Top Reels z najpopularniejszymi filmami.

Reels jako narzędzie reklamowe

Wprowadzając Reels, Instagram zapewnia sobie nową przestrzeń reklamową, szczególnie dla firm zajmujących się B2C i kierujących swoją ofertę do ludzi młodych. Kreatywna forma reklamy to dzisiaj klucz do skutecznej promocji. Patrząc na charakterystykę Reels, mogłaby być wykorzystana do takich celów.

Idą zmiany

Jedno jest pewne, nowa funkcja Instagram Reels na zawsze zmieni charakter tej platformy społecznościowej. To już nie pierwszy raz kiedy aplikacja rozwija się, ulepsza i wprowadza nowe możliwości. Duże kroki były już przy wprowadzeniu IGTV czy Instagram Stories. Jednak patrząc na obecne trendy, wdrażana nowość może przyciągnąć jeszcze więcej bardzo młodych ludzi do IG.

Kiedy Instagram Reels Polska?

Źródło: https://techcrunch.com/2020/07/16/instagram-confirms-its-tiktok-rival-reels-will-launch-in-the-us-in-early-august/

Wielu użytkowników zaciekawionych tym rozwiązaniem czeka aż nowa funkcja zostanie wprowadzona do Polski. Niestety nie mamy dobrych wiadomości. Na ten moment przedstawiciele Instagrama nie zapowiedzieli, aby Reels miało się pojawić w naszym kraju. Uważnie śledząc plany poszerzania zasięgu, można się spodziewać, że z czasem i my będziemy mogli przetestować tę funkcję. Pod hashtagiem #reels na Instagramie można już zobaczyć pierwsze filmiki kręcone w ten sposób.

W Polsce mimo rosnącej popularności TikToka jest on nadal w tyle zestawienia najczęściej używanych mediów społecznościowych w kraju. Potrzeba jeszcze czasu, aby mógł on dorównać chociażby Snapchatowi. Instagram natomiast jest najbardziej popularną platformą zaraz po YouTubie, Facebooku i FB Messengerze.

Przyszłość Instagram Reels 2020

instagram reels 2020
Źródło: https://www.brandsynario.com/instagram-reels-vs-tiktok-which-app-will-emerge-as-the-winner/

Patrząc na taktykę marketingową Instagrama, można stwierdzić, że swoimi działaniami chce on na początku zablokować rozwój TikToka. Stara się dotrzeć do szerokości geograficznych, gdzie ta konkurencyjna aplikacja nie jest tak popularna lub jest niedostępna. Chce powtórzyć scenariusz z Snapchatem, kiedy to wprowadzono do IG opcję dodawania relacji. W konsekwencji wielu użytkowników zrezygnowało wtedy ze Schanpachta na rzecz Instagrama. 

Nowa funkcja IG Reels niesie ze sobą podobne zagrożenie dla TikToka. Patrząc na obecne trendy w sieci, można stwierdzić, że Instagram Reels ma spory potencjał na rynku mediów społecznościowych. Tym bardziej, że w statystykach liczby użytkowników nadal ma przewagę nad TikTokiem. Wizerunkowi TikToka nie sprzyjają informacje krążące w sieci na temat tego, że szpieguje on swoich użytkowników i ma dostęp do wielu danych z naszego urządzenia. Właściciele aplikacji zaprzeczają doniesieniom o przekazywaniu informacji ze swoich produktów dla rządu chińskiego

Ciekawe co w tej sytuacji zrobi TikTok. Macie jakieś pomysły?

Rate this post
Kategorie artykułu:
Elektronika

Comments are closed.