Marka Gildan i jej historia. Przełomowe daty, które wiodły ją na szczyt

Autor
marka gildan

Ubrania reklamowe są coraz częściej wykorzystywane przez różnego rodzaju firmy. Ich kierownictwo dostrzega w takiej odzieży szansę na zdobycie nowych klientów, kreowanie pozytywnego wizerunku, ale również reklamę. Z tego powodu coraz większą wagę przykłada się do jakości takiej odzieży. Przed laty koszulki reklamowe były synonimem tandety, dziś stanowią gadżet, po który wiele osób chętnie sięga. Dzieje się tak wraz z rozwojem najważniejszych firm produkujących takie ubrania. Należy do nich także Gildan. Odzież tej firmy wywodzącej się z Kanady to połączenie dobrej jakości i modnych designów. Dziś marka Gildan jest znana na niemal całym świecie, ale nie dotarłaby na szczyt, gdyby nie kilka ważnych wydarzeń. Przedstawiamy kamienie milowe, dzięki którym ubrania Gildan – koszulki, bluzy i inne fasony – zyskały popularność.

Początki w Kanadzie – 1946-1984

By znaleźć pierwsze ślady tej marki, trzeba cofnąć się do roku 1946. Wówczas w Montrealu Joseph Chamandy założył firmę Harley Inc., która zajmowała się początkowo produkcją odzieży dziecięcej. Jego działalność prosperowała przez blisko 40 lat. W końcu, w 1982 r., firmę przejęli wnukowie Josepha – Greg i Glenn Chamandy.

To oni dokonali zmian, które stanowiły podwaliny pod dzisiejszą potęgę. Zakupili dziewiarnię z maszynami i rozwinęli produkcję. Wówczas biznes ten przyjął nazwę Gildan Textiles Inc. Słowo Gildan to połączenie nazwisk dwóch sprzedawców, którzy w tym czasie pracowali dla firmy.

Marka Gildan – rozwój w Ameryce Północnej – 1984-1999

Nowi administratorzy firmy, Greg i Glenn Chamandy, kontynuowali proces przejmowania kontroli nad kolejnymi etapami produkcji. W tym celu w 1987 r. nabyli farbiarnię w kanadyjskim Valleyfield. Ich przedsiębiorstwo stawało się coraz bardziej niezależne od zewnętrznych dostawców i partnerów. Jednocześnie interes się rozwijał, skupiając się na rynku kanadyjskim i amerykańskim.

W 1992 r. ostatecznie zamknięto markę Harley Inc., właściciele chcieli bowiem w pełni skupić się na rozwoju Gildan. Bluzy i koszulki tej marki zaczęły być produkowane również w miejscowościach poza dwoma największymi państwami Ameryki Północnej. W 1997 r. Gildan otworzył pierwszą szwalnię w Hondurasie, a o dwóch latach biuro sprzedaży na Barbadosie. Już w 1998 r. spółka zadebiutowała na giełdzie, ostatecznie w roku 1999 przenosząc notowania na New York Stock Exchange, czyli największą giełdę papierów wartościowych na świecie.

Lider w USA i podbój Europy – 1999-2010

2000 r. to kolejny ważny krok dla firmy Gildan. Nadruki na odzieży stały się jej specjalnością na tyle, że zdecydowała się wkroczyć na rynek europejski. Był to krok naturalny, gdyż już w 2001 r. Gildan stało się liderem na amerykańskim rynku T-shirtów z nadrukami. W celu dalszego rozwoju w 2003 r. firma stworzyła spółkę joint venture z Frontier Spinning Mills, Inc., która zaczęła wspierać Gildan w produkcji tkanin.

W kolejnych latach firma wdrażała rozwiązania na rzecz ekologii i dbania o prawa pracowników. Jednocześnie otwierała kolejne fabryki – w 2006 r. na Dominikanie, a w 2010 r. w Bangladeszu.

Przy okazji wspominania o prawach pracowników – warto wiedzieć, że do obowiązków pracodawcy należy zapewnienie profesjonalnej odzieży roboczej.

Rozrost firmy i międzynarodowe uznanie – 2010-2021

W drugiej dekadzie XXI wieku firma nadal się powiększała, przejmując kolejne spółki. I tak na przykład w 2011 r. pod skrzydła Gildan trafił amerykański dostawca skarpet Gold Toe Moretz, a w 2014 r. kanadyjski dostawca pończoch i legginsów Doris Hosiery. 2017 r. to kolejny krok ku powiększeniu zasięgu produktów na cały świat – marka Gildan nabyła wówczas australijskiego dystrybutora Superior. Ubrania marki stały się znane na całym świecie, a firma stała się prawdziwym gigantem. W 2020 r. docenił ją nawet The Wall Street Journal, uznając Gildan za jedną z firm z najbardziej zrównoważonym sposobem zarządzania.

2/5 - (3 votes)
Kategorie artykułu:
Ubrania i buty

Comments are closed.