Na co zwrócić uwagę podpisując porozumienie z twórcą contentu na stronę czy firmowego bloga? Umowa z copywriterem – wzór bądź od zera własnoręcznie spisana – poza szczegółami zlecenia powinna regulować kwestię praw autorskich. Jak rozliczać się z copywriterem, zapewnić sobie realizację oczekiwań i jaką formę praw do wykorzystania treści wybrać? O tym w artykule.
Umowa z copywriterem – podstawa współpracy
Szczegóły zlecenia
Właściwa współpraca z copywriterem jest poprzedzona przekazaniem mu briefu – zestawu wymagań co do usługi. Należy w nim zawrzeć oczekiwaną tematykę, objętość tekstów, grupę docelową, informacje o produktach których mają dotyczyć artykuły i tak dalej – brief ma zapewniać obu stronom wzajemne zrozumienie. Dalej następuje wycena i kolejne ustalenia między innymi co do ilości poprawek. Umowa z copywriterem – wzór bądź samodzielnie zredagowana -, dla bezpieczeństwa obu stron, powinna drobiazgowo uwzględniać wszystkie szczegóły. Jeżeli nie jesteś pewny jak ją zredagorać, zawsze możesz zakupić uniwersalny wzór: https://prawointernetu.eu/umowa-z-copywriterem
Terminy i sposób przekazywania tekstów
Jak zawsze przy wykonywaniu zleceń, także z copywriterem należy ustalić, na kiedy ma zostać wykonana usługa stworzenia treści. Umowa z copywriterem może uwzględniać zarówno przekazanie wszystkich treści w jednym pakiecie jak dostarczanie tekstów partiami. Forma przekazania sprowadza się do samego wysłania tekstów drogą elektroniczną bądź – po ich zatwierdzeniu – publikację ich na stronie klienta.
Umowa z copywriterem – forma rozliczenia
Współpraca z copywriterem może uwzględniać wyłącznie stworzenie określonych tekstów. Popularną formą rozliczenia jest wtedy przyjęcie określonej kwoty za 1000 znaków ze spacjami. Umowa o dzieło z copywriterem precyzuje stawkę, klient wie jakiej objętości tekstu ma się spodziewać a twórca to ile dokładnie za niego dostanie. Taka forma niestety może motywować do nadmiernego rozwlekania tekstu i kombinowania nad ,,dobiciem” znaków zamiast skupiania się na skuteczności tekstów.
Współpraca często obejmuje szerszy zakres usług niż tylko napisanie tekstów. Gdy mowa o publikacji, dodawaniu zdjęć i optymalizowaniu pod SEO, dobrym pomysłem jest wycenienie a na wstępie całego projektu.
Umowa z copywriterem przewidująca rozliczenie abonamentowe to popularne rozwiązanie wśród przedsiębiorców potrzebujących regularnego dostarczania tekstów, na przykład na firmowego bloga. To pewność, że teksty będą spójne, a copywriter będzie coraz lepiej zaznajomiony z branżą i samym przedsiębiorstwem, co przełoży się na jakość treści. To korzystne rozwiązanie gdy zleceniodawca ma pewność, że współpracuje z rzetelną osobą i nie obawia się podjęcia zobowiązań na długo. Copywriter zaś zyskuje gwarancję, że po prostu będzie miał pracę.
Umowa z copywriterem – prawa autorskie do tekstów
Tam gdzie content, tam i prawo własności intelektualnej. Nie wystarczy faktura – prawa autorskie wymagają osobnej regulacji. Jakie formy udostępniania prawa do tekstów przewiduje umowa z copywriterem? Wzór umowy z dziedziny prawa autorskiego znajdziemy w Sieci, ale najważniejsze kwestie i tak trzeba znać!
Dla zamawiającego najbardziej korzystne jest przekazanie praw majątkowych do tekstu. W domyśle bezterminowe, zapewnia mu swobodę wykorzystania treści na ustalonych polach eksploatacji. Układ przypomina wtedy zwykłe kupno przedmiotu, którym jest tekst. Zleceniodawca może go później bez obaw odsprzedać na przykład przy okazji pozbywania się całego swojego portalu.
Inna forma regulacji to licencja. Przypomina ,,wynajem” tekstu na określony czas, nie dłuższy niż 5 lat. Jeśli w grę wchodzi dłuższy okres udzielana jest licencja bezterminowa, którą autor cofa samodzielnie. Licencji na czas określony z reguły nie wypowiada się przed jego upływem, aczkolwiek bywa różnie.
Licencja może być na wyłączność – udzielana tylko jednej firmie – lub niewyłączna – wtedy copywriter może sprzedać to samo kliku zleceniodawcom, aczkolwiek nie jest to praktyką mile widzianą w branży. Zarówno umowa o przekazanie praw autorskich jak i wyłączna licencja wymuszają spisania dokumentu w formie fizycznej. Są objęte regułą nieważności. Wiążącą licencję niewyłączną można zawrzeć w formie ustnej bądź dorozumianej.
Dla oszczędzenia sobie pracy i pewności co do zgodności porozumienia z literą prawa, jest na to rada. Umowa z copywriterem? Wzór zakupiony od specjalisty z dziedziny prawa autorskiego pozwoli nam spać spokojnie. Przyda się on w każdej firmie, która w swojej strategii promocji przewiduje marketing treści.
Nie chcesz zlecać tworzenia treści zewnętrznym osobom? Pisząc samodzielnie trzeba nieco lepiej znać się na prawie. W innym artykule pisaliśmy o legalnym blogowaniu – przeczytasz go tutaj: https://www.gorlice.info.pl/2020/09/08/artykuly-blogowe-jak-publikowac-zgodnie-z-prawem/.