Ubrania z nadrukiem to dziś codzienność. Mało kto już wie, że niegdyś nawet ozdobienie odzieży zwykłymi, poprzecznymi pasami wiązało się ze sporymi nakładami. Aktualnie jednak ze sklepowych półek wyzierają wielobarwne grafiki, napisy na koszulkach, a nawet ubrania zdobione reprodukcjami zdjęć czy dzieł sztuki.
By wyróżnić się w tym zalewie motywów i wzorów warto postawić na własny nadruk na koszulce. To oferta interesująca szczególnie dla wszystkich pracodawców, którym w zakładzie potrzebna jest odzież firmowa i robocza. Koszulki z własnym nadrukiem mogą także służyć jako ubrania reklamowe, ale i indywidualnym odbiorcom.
Do tego wszystkiego potrzebny jest jednak odpowiedni projekt nadruku. Podpowiadamy, co wziąć pod uwagę już na etapie wymyślania wzoru na koszulkę.
Własny nadruk na koszulce – podstawy tworzenia projektów
By koszulka faktycznie wyróżniała się z tłumu, potrzebny będzie oryginalny projekt. Można nawet skorzystać z gotowego szablonu, ale trzeba do niego dodać coś od siebie, postawić na charakterystyczny motyw. Zwłaszcza wtedy, kiedy projektujemy oryginalną koszulkę na własny użytek bądź na prezent. Inspiracje można znaleźć w artykule https://www.printsc.pl/blog/modne-i-kreatywne-motywy-na-koszulki-10-inspiracji.html.
Nieco inaczej jest przy znakowaniu koszulek roboczych i firmowych. W takich sytuacjach oryginalność również jest w cenie, ale jeszcze bardziej liczy się przejrzystość projektu i zachowanie dobrego smaku. Koszulki zamawiane przez pracodawcę powinny świadczyć o profesjonalizmie jego podwładnych i wspierać pozytywny wizerunek firmy.
Na nieco bardziej niestandardowe projekty mogą sobie pozwolić twórcy koszulek reklamowych. Wtedy trzeba jednak pamiętać, że nawet zaskakujące hasło czy grafika muszą być dobrze widoczne, a przy tym kojarzyć się z reklamowaną firmą bądź marką.
Projekt graficzny nadruku – wytyczne
Gdy decydujemy się na własny nadruk na koszulce, często zanadto skupiamy się jednak nad samym wyborem motywu lub wzoru. Łatwo wówczas zapomnieć o parametrach, którymi pod względem graficznym musi wyróżniać się projekt jeszcze zanim wyślemy go do firmy zajmującej się znakowaniem odzieży.
Istotnym parametrem jest rozdzielczość grafiki. Jeśli będzie zbyt niska, nadruk również będzie niskiej jakości, rozmazany. Zaleca się, by pliki z grafikami przygotowywać w rozdzielczości co najmniej 300 dpi, czyli punktów na cal – to podstawowa drukarska miara obrazów.
Pozytywnie na jakość wydruku wpływa także wielkość grafiki. Im większa, tym łatwiej będzie znaleźć dla niej miejsce nawet na dużych ubraniach. Za minimalną wielkość grafiki do znakowania odzieży uznaje się często rozmiar 1000×1000 pikseli. Ale już na przykład przy tak zwanych drukach fullprint często potrzebne są pliki o wielkości co najmniej 2000 pikseli.
Grafika powinna być również zapisana w odpowiednim formacie. Rodzaj obsługiwanych plików zależy od firmy znakującej ubrania. Do najbardziej uniwersalnych i bezpiecznych formatów należą jednak pdf, tiff, jpeg i png. Ten ostatni pozwala na zapis grafiki bez tła, może więc okazać się szczególnie przydatny. Większość drukarni nie manipuluje bowiem przy zdjęciach i nie oferuje opcji usunięcia tła. Ewentualnie ma to spory wpływ na cenę – inne zmienne, które o niej decydują, poznasz po lekturze artykułu na https://www.printsc.pl/blog/ile-kosztuje-nadruk-na-koszulce.html.
Własny nadruk dopasowany do materiału i techniki znakowania
Kiedy tworzymy projekt nadruku na koszulkę, nie możemy zapominać o tym, że nie każdą grafikę da się dokładnie odwzorować na wszystkich rodzajach materiału. W dużym stopniu jest to powiązane z techniką znakowania koszulki.
A ją dobiera się do rodzaju odzieży oraz materiału, z którego została wykonana. Na szczęście w przypadku koszulki możemy wykorzystać właściwie każdą metodę – od haftu komputerowego, przez druk cyfrowy, po naszywki.
Większy wpływ na szansę realizacji projektu będzie mieć materiał koszulki. Zdecydowana większość technik jest możliwa do wykorzystania zarówno na bawełnianych, jak i syntetycznych tkaninach. Są jednak wyjątki.
Na przykład sublimacja, która niezwykle dokładnie i trwale odwzorowuje grafiki, nadaje się jedynie na koszulki poliestrowe, w dodatku tylko jasne. Dobór kolorów ma zresztą spore znaczenie – niektóre projekty na ciemnych koszulkach będą zbyt mało kontrastowe, a przez to nieczytelne.
Przed wysłaniem projektu do wydruku warto poznać tajniki poszczególnych metod. unikniemy wówczas niemiłej niespodzianki – niektóre z nich nie będą bowiem w stanie oddać skomplikowanych grafik. Jeśli marzy nam się eleganckie, haftowane komputerowo firmowe logo na koszulkach, ale jest w nim dużo małych elementów, wydruk nie spełni naszych oczekiwań.
Wówczas trzeba zwrócić się w stronę mniej eleganckich, ale za to bardziej dokładnych technik – termotransferu czy druku cyfrowego. Szczegółowe informacje o tym, jak wybrać metodę nadruku, znajdziesz w artykule https://www.printsc.pl/blog/znakowanie-odziezy-a-wybor-wlasciwej-techniki-co-nalezy-wziac-pod-uwage.html.
Przeznaczenie koszulki i nakład – czy powinny mieć wpływ na projekt?
Jak już zauważyliśmy, własny nadruk na koszulce może zdobić różne rodzaje ubrań. Jeśli zamierzamy używać ich do pracy – czy to w firmie, czy w warsztacie – nadruk musi być odpowiednio wytrzymały na uszkodzenia i pranie. W takich przypadkach warto uwzględnić to już na etapie projektu. Lepiej zrezygnować wtedy z małych elementów, a także zaplanować nadruk tak, by nie musiał się zbyt często ocierać o ściany czy różne przedmioty.
Warto też już na początku zdecydować się na konkretny nakład. Duży i skomplikowany nadruk na jednej lub kilku koszulkach będzie drogi, ale przy większych zamówieniach koszty się obniżą. Wówczas można więc puścić wodze fantazji i stworzyć precyzyjny, efektowny wzór.