Artykuł sponsorowany
Od czego zależą gwiazdki w hotelach? Kto decyduje o tym, ile gwiazdek widzimy obok nazwy? Czy więcej gwiazdek oznacza zawsze lepszą jakość? Zanurz się z nami w tajemniczy świat hotelowych ocen, gdzie komfort nie zawsze idzie w parze z wygórowaną ceną, a standardy mogą zaskoczyć nawet najbardziej wytrawnych podróżników. Poznaj kluczowe czynniki, które warunkują te magiczne symbole prestiżu i komfortu.
Od czego zależą gwiazdki w hotelach? Ogólne wyjaśnienie
Przyznawanie gwiazdkowej oceny obiektom noclegowym jest nie lada wyzwaniem. Po stronie opiniującego leży dokładne obejrzenie obiektu, wzięci pod uwagę wszystkich detali i szczegółowe przepytanie obsługi z procedur. Na gwiazdkową ocenę każdego obiektu hotelowego wpływa:
- szeroko pojęty standard pokojów – jakość wyposażenia podstawowego, dostępność luksusowych udogodnień;
- usługi dodatkowe ze strony obsługi, np. zamawianie pobudki, odbiór z lotniska, organizacja wycieczki na życzenie;
- dodatkowe obiekty dostępne dla gości, np. basen, strefa SPA, siłownia;
- lokalizacja, wraz z uwzględnieniem skomunikowania i okolicznych atrakcji turystycznych;
- wygląd hotelu wewnątrz i na zewnątrz;
- stan techniczny obiektu, np. wyciszenie pokojów.
Dla przykładu zobacz jakie usługi i wyposażenie hotelu proponuje Best Western w Krakowie: https://www.bwkrakow.pl/. Best Western Old Town ma 3 gwiazdki. Na stronie zobaczysz, jak wiele udogodnień, a wręcz luksusów, musi zapewniać hotel, by uzyskać taką ocenę.
Problem z gwiazdkowymi ocenami hoteli
W Polsce za przyznawanie gwiazdek odpowiada marszałek województwa. To on powołuje komisje złożone z hotelarskich ekspertów, przedstawicieli straży pożarnej i inspektoratu sanitarnego. Komisje mają dokładne listy kryteriów regulowane ustawą. Kiedy bywasz w polskich hotelach, możesz się spodziewać podobnych wrażeń w miejscach z tego samego progu gwiazdkowego.
Sprawa komplikuje się jednak gdy spojrzymy na ogół hoteli na całym świecie. Nie istnieje jedna międzynarodowa instytucja, która klasyfikowałaby hotele według wspólnych kryteriów. 3 gwiazdki w Polsce i 3 gwiazdki w Tajlandii mogą oznaczać coś zupełnie innego! Dlatego, wybierając hotel, nie należy kierować się wyłącznie oceną gwiazdkową, a za każdym razem sprawdzać recenzje na portalach bookingowych.
Poniżej nakreślamy, czego możesz się spodziewać w hotelach o różnej liczbie gwiazdek według uśrednionego europejskiego standardu.
Co znajdziesz w hotelach z różną liczbą gwiazdek?
Hotele w Europie mają przeważnie 1-5 gwiazdek.
W krajach arabskich znajdziesz wiele hoteli o standardzie 6-gwiazdkowym, a nawet jedyny w swojej kategorii, 7-gwiazdkowy hotel Burj Al Arab. Tymi hotelami nie będziemy się tutaj zajmować – dość powiedzieć, że to wręcz bajkowy świat obłędnego luksusu za obłędne pieniądze.
1 gwiazdka
1 gwiazdka oznacza podstawowe wyposażenie i nic ponadto. Łóżko standardowe, łazienka wspólna z innymi gośćmi. W niewielkim pokoju znajdzie się co najwyżej prosty stolik, krzesło oraz liczba naczyń do picia odpowiadająca liczbie gości. Raczej nie ma tutaj klimatyzacji ani telewizorów.
Obsługa ma obowiązek dbania o czystość poprzez codzienne sprzątanie. Wymiana pościeli i ręczników odbywa się z reguły co 3 dni.
Hotele 1-gwiazdkowe to zazwyczaj najtańsza opcja zakwaterowania. Są one idealne dla osób szukających czystego i bezpiecznego miejsca do spania w dogodnej lokalizacji. Nie oferują one wielu udogodnień, ale zapewniają wszystko, co niezbędne do krótkiego pobytu.
2 gwiazdki
Pokoje większe niż w 1-gwiazdkowym hotelu (minimum 12 m2 dla pokoju 2-osobowego), z własną łazienką. W pokojach znajdują się telewizory i telefony, do dyspozycji gości pozostaje bar bądź nawet mała restauracja i śniadania wliczone w cenę. Wi-Fi dostępne, choć może być dodatkowo płatne.
2-gwiazdkowe obiekty zwykle są lepiej skomunikowane, co bezcenne zwłaszcza dla weekendowych turystów.
3 gwiazdki
Jeśli szukasz dobrego stosunku jakości do ceny, połączonego z odrobiną luksusu, hotel 3-gwiazdkowy może być idealnym rozwiązaniem. W hotelach 3-gwiazdkowych spotkasz wielu biznesmenów w podróżach służbowych, co bez wątpienia świadczy o wyższej półce jakościowej. Pobyt w takim hotelu jest komfortowy, gość dokładnie zaopiekowany. Do dyspozycji ma wiele udogodnień pozostających, kolokwialnie mówiąc, w granicach rozsądku.
Na tym poziomie pokoje są większe (min 18m2 dla 2-osobobowego) z dobrze wyposażoną własną łazienką. Goście mają do wyboru łóżka różnego typu. Pokoje są wyciszone, zamiast kluczy używa się karty. Recepcja pozostaje czynna 24/7, do dyspozycji gości jest restauracja oraz sala konferencyjna.
W pokojach znajdują się telewizory, minibary, sejfy, ekspresy do kawy, żelazko – udogodnienia dodatkowe zależą w dużej mierze już od samego hotelu, a w razie potrzeby obsługa zorganizuje dla gościa inne potrzebne rzeczy.
Niektóre 3-gwiazdkowe obiekty proponują dodatkowe usługi w postaci odbioru i odwiezienia na lotnisko, codzienną prasę czy organizację wycieczki we współpracy z przewodnikiem. Kategoria 3-gwiazdkowych hoteli jest szeroka, toteż przed rezerwacją dokładnie sprawdź informacje o interesującym Cię obiekcie.
4 gwiazdki
Tutaj wchodzimy w rejony niekwestionowanego luksusu. Duże, eleganckie pokoje z wysokiej jakości wyposażeniem. Przestronna łazienka z ekskluzywnymi kosmetykami, wanną, ręcznikami z drogich materiałów. Do dyspozycji jest rozbudowana oferta gastronomiczna, usługi concierge, room service przez całą dobę. W standard wchodzi basen, centrum fitness, SPA, szybkie Wi-Fi, usługi transportowe.
Hotele 4-gwiazdkowe dbają o możliwość dostosowania pobytu do indywidualnych potrzeb gościa, w tym usługi powitalne czy specjalne zamówienia do pokoju. Usługi concierge często pomagają w organizacji wycieczek, rezerwacji biletów na wydarzenia i atrakcji turystycznych.
Wystrój hotelu z zewnątrz i w środku prezentuje się ekskluzywnie.
5 gwiazdek
Najwyższą jakość oferują hotele pięciogwiazdkowe, gdzie luksus i ekskluzywność są na porządku dziennym.
Pokoje i apartamenty są przestronne i bogato urządzone, z najwyższej klasy wyposażeniem, w tym dużymi telewizorami, minibarem, ekspresami do kawy oraz wyborem poduszek. Łazienki są dopracowane w każdym calu, z wanną, prysznicem, ogrzewaniem podłogowym oraz szeroką gamą drogich kosmetyków.
W hotelach tej kategorii można oczekiwać usług na najwyższym poziomie. Zalicza się do nich całodobowy room service, restauracje z wykwintną kuchnią, usługi oddanego concierge, a także prywatne usługi transportowe, baseny, spa i centra fitness. Hotele dysponują zadbanymi ogrodami, każdy element wystroju jest dopracowany, elewacja zniewala doskonałą prezentacją.
5 gwiazdek to najwyższy standard, jakiego możesz zaznać w polskich hotelach.
Podsumowanie
Gwiazdki w hotelach to symbole jakości i prestiżu, które informują o standardzie oferowanych usług i wyposażenia. Decydują o nich głównie narodowe organizacje turystyczne, stowarzyszenia branżowe oraz prywatne agencje certyfikujące.
Wiesz już, od czego zależą gwiazdki w hotelu i czego spodziewać się, bo obiektach z różnymi ocenami. Każda gwiazdka więcej oznacza wyższy poziom komfortu, od podstawowych udogodnień w hotelach jednogwiazdkowych po ekskluzywne usługi i luksusowe wyposażenie w hotelach pięciogwiazdkowych. Jednak więcej gwiazdek nie zawsze gwarantuje lepszą jakość – różnice standardów mogą być ogromne w zależności od kraju. Warto więc zawsze sprawdzić szczegóły oferty i opinie gości, zanim ostatecznie zarezerwujesz interesujący Cię obiekt.